Kracht van stilte & Tonen van begrip

Hoe toegang te krijgen tot een leerling-bewoner die de laatste tijd niet mee doet met buitenactiviteiten, stil is en teruggetrokken gedrag vertoont? Probleem daar bij is: het omgaan met je oordeel en ongeduld
De situatie wordt, in de vorm van een regiemodel, uitgespeeld door Marlotte in de rol van leerling-bewoner en Paul in de rol van begeleider. Er worden mooie aanwijzingen gegeven om oordeelvrij te benoemen wat waargenomen is en om een veilige en vertrouwde sfeer op te bouwen. Vooral rust uitstralen en tijd nemen. Het lijkt te lukken; er ontstaat contact en gelegenheid om te vragen of er afgelopen weekend misschien ‘iets’ gebeurd is thuis. Want dat is het vermoeden. Een stilte volgt. Deze wordt met spanning gevolgd door het aanwezige team, het is muisstil in het trainingslokaal. De leerling is duidelijk met zichzelf in overleg hoe op deze vraag antwoord te geven. De stilte duurt voort tot de begeleider deze doorbreekt met de opmerking “Nou ja, als je er over wilt praten dan….” NEEEEEE!!!! roepen een aantal teamleden in koor “Zo gooi je de deur dicht, hij stond net op een kier….wat jammer.” Er ontspint zich een energiek gesprek over nut van stilte laten vallen en ‘kijken’, goed kijken

Het team ‘Bootsmannen’, groepsbegeleiders op het Maritiem College Velsen, werken een dag aan hun communicatieve vaardigheden.
Veel uitwisselen en uitproberen doorspekt met humor en gelach.
Er leeft besef dat de emoties van de ouders minstens zo serieus genomen moeten worden als de emoties van de leerling-bewoners.
      Nog een situatie wordt ingebracht:
Een zwaar emotionele moeder belt omdat zij een telefoontje heeft gekregen van haar zoon dat deze gepest wordt. Dit bericht heeft de moeder eerder bereikt dan de Bootsman. Zelf kan zij niet hem niet troosten en ingrijpen, ze vaart en ligt voor anker ergens in Friesland.
Marlotte speelt moeder. Veel beschuldigingen, verwijten, wanhoop, machteloosheid, harde taal. Niet fijn om als Bootsman over je heen te krijgen. De groep adviseert: dit moet stoppen en je moet haar tot de orde roepen!!! Er wordt zichtbaar wat de het team adviseert, maar het helpt niet om haar tot de orde te roepen. Ze wordt nog bozer…!!
We praten er over. Wat doet boosheid en frustratie met je ? Wat heb je zelf nodig om te kalmeren?Iemand uit het team adviseert om begrip te uiten.
“U wilt natuurlijk graag hier zijn, uw kind huilend aan de telefoon en je kan niets…. Ik begrijp dat dit erg frustrerend is. U maakt u zorgen over dat pesten en wat wij daar aan gaan doen.” Langzamerhand kalmeert moeder. Bootsman Paul vertelt, op aanwijzing, wat hij aan het pesten gaat doen en hoe hij de jongen zal opvangen en troosten.

Wat een betrokken team!
Wat geweldig dat er mensen zijn met zoveel passie voor hun werk en voor de kinderen waar zij zorg voor dragen.
Het was een feest deze dag.